Medelsvenssontäcket

Jag har ett lyxproblem. Igen. Jag har alltid haft mitt älskade täcke som är sådär tjockt och som är varmt som en kamin. Det har behövts om man man säger så. Med vedpanna i källaren kan man inte alltid räkna med att det är plusgrader...

Nu har familjen iallafall skaffat en värmepump. Första dagen hade vi 27 grader inne. Då vädrade vi. Efter detta har jag börjat gått med shorts. Kan liksom inte ha normala varma kläder eftersom man smälter bort. Andra dagen (efter justeringar) hade vi 25 grader inne. Det var fortfarande tropiskt varmt. Och att ha täcke när man skulle sova var stört omöjligt. Efter den tredje dagen hade vi början till normala 22 grader (22 och en halv, 23 förekom också). Lik förbannat var det varmt. Och ändå blev det kallt på natten. Men under täcke blev man klibbig som om man hade djungelfeber.

Det var då som jag började att använda bock-filten. My beloved bock-filt. Den brukar annars bara duga när jag är lite ruggig om dagarna, men nu blev den perfekt.

Nåväl. Efter ytterligare justering är vi för tillfället nere på 21 grader och däromkring. Bockfilten är inte gjord för en hel natt i det gradantalet. Men så hittade jag  det... täcket jag aldrig använder. Ett sånt medelsvenssontäcke. Inte för tjockt, inte för tunnt. Och nu är det sådär lagom igen.

Papsen har pratat om att sänka ytterligare på pumpen. För i den här familjen ska vi nu spara el. Jag tar sparandet på största allvar och har bytt ut lampor till lågenergi. Men se, de är tydligen värre att tända och ska egentligen vara på och lysa en längre tid. Det skiter jag i. För numera är det kolsvart i min lägenhet. Akvariumet får gå på. Men inga fönsterlampor eller timer på andra lampor. Det är kolsvart. TV´n lyser upp mitt lilla bo. Jag pratade med Direktörn i måndags. Han frågade om jag aldrig var hemma. Jag förstod inte vad han menade. Men sen fattade jag - att han tittar efter lampor. Nej nej, svarade jag. Jag har numera värmeljus för att spara ström. Då skrattade Direktören och sa att vi är en rolig och konstig familj.

Åter till täcket. Svammel. Iallafall. Om man nu ska sänka ytterligare på pumpen så innebär det att det blir kallare. Det innebär att jag får användning av mitt älskade täcke igen. Jag ser fram emot dagen när vi kommer ner på otänd vedpannas nivå. Då kanske jag får börja med lovikkavantarna också.

Nä. Jobbet väntar. Dags att stänga av=)

Kommentarer:

Skriv gärna en rad eller två!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Så här tycker jag:

Trackback
hits