Mellosemi 2

På torsdag är det andra semin. Här är redan nu vad jag tycker och tror.

1. Island - Euroband - This is my life
Partydänga, helt okej på dansgolvet. Inte alls jätteilla, men tror inte det är jättebra heller=)

2. Sverige - Charlotte Perrelli - Hero
Jag har aldrig gillat låten sådär jättemycket. Men om jag jämför mot andra skitlåtar så är den rätt okej. Sverige att vinna? Inte en sportkepa.

3. Turkiet - Mor Ve Ötesi - Deli
 Först tänkte jag "Ja varför inte". Men sen öppnade han käften. Så då är jag tillbaka till ett hörlurar på.

4. Ukraina - Ani Lorak - Shady Lady
Vad är det som lockar med djävulshorn?? Jag vet inte varför, men jag känner bara Perrelli mixat med Ruslana. De påminner fan om varann. På nåt sätt. Låten är up-tempo. Ingen vinnare.

5. Litauen - Jeronimas Milius - Nomads in the night
Öppningen är musikalvarning. Fortsättningen är lika mycket musikalvarning. Jag brukar gilla musikaler. Men där de hör hemma. Inte på Eurovisionscenen.

6. Albanien - Olta Boka - Zemren e lame peng
Det är inte ens roligt längre. Jag orkar inte med sånt här. Nån powerballad på ett obegripligt språk med en ung tjej som säkert dyrkas hemma. Nej. Bara tråkigt

7. Schweiz - Paolo Meneguzzi - Era Stupendo
ja, det är då den låten som påstås vara en kopia av Amy Diamonds "It can only get better" och det är stora likheter mellan de två låtarna. Den här låten sägs vara en av favoriterna och det kan jag mycket väl tänka mig. Men just det där bråket kring kopia eller ej...på nåt sätt måste man fråga hur mycket kopia det kan vara för att få delta i ESC... hmm.. den här känns som om det är waaaay to much likheter. Men ändå. Jag gillar den.

8. Tjeckien - Tereza Kerndlova - Have some fun
Hon ser ut som Sonja Aldén. Bara att inse. Men Sonja låter bättre. Nåt gör att jag inte gillar den här låten. Heller. Jag börjar låta som nån grinig tant.

9. Vitryssland - Ruslan Alehno - Hasta la vista
Det finns en som kan säga Hasta la vista baby. Och det är inte Ruslan Alehno. Jag säger Terminator. Arnold Schwarzenegger. Det går inte att jämföra. Up-tempo låt men saknar gnistan. 

10. Lettland - Pirates of the sea - Wolves of the sea
Den här hör jag varje morgon på Mix Megapol. Jag fattade inte att den var Lettlands bidrag. Nån expert har sagt att den hoppas att den här absolut inte går till final. Men det gör jag. Jag låtsas att det är Jack Sparrow med besättning och torkar en dregeldroppe när fantasin når Will Turner. Final Lettland. Och där hyr ni in Caribbeanskådisarna. Sen är det vinst för hela slanten. Hur låten är? Tja. Sååå illa är den inte. Och är det inte svenskar som ligger bakom den?  Jag längtar att få parta till den. Och då jädrar ska jag dricka rom som en äkta pirat. 

11.  Kroatien -  Kraljevi Ulice & 75 cents - Romanca
Äldst i årets eurovision. Jag köper en enkel biljett till Tallmon.

12. Bulgarien - Deep Zone & Balthazar - DJ take me away
Rådisco i början, det dröjer en minut innan nån sorts sång börjar. Hon låter i 45 sekunder. Sen är det tyst i 30. För min del kunde även DJ´n varit tyst så länge. Och ja. Take me away är ungefär vad man känner.

13. Danmark - Simon Mathew - All night long
Tja. Nåt Chicagoinspirerat. Refrängen sätter sig tror jag. Men annars? Nej fan. En låt man snabbt glömmer.

14. Georgien - Diana Gurtskaya - Peace will come
Georgiens Carola ser det ut som och även låter som. Även Carolafläkten finns. Och vi vet alla hur bra det gick för Carola här hemma. Byebye Georgiska Carola.

15. Ungern - Csezy - Candlelight
En klassisk ballad. Som kanske kan hålla. Jag får inte kväljningar av att lyssna på den utan tror att det här faktiskt kan gå bra.

16. Malta - Morena - Vodka
"Vodks it´s the secret word". Hahaha. Fast den här partydängan är inte heller sååå illa. Hahaha, lite humor i texten iaf=) "Vodka and I want it so bad" Hahahaa.

17.  Cypern - Evdokia Kadi - Femme fatale
Grekiskt fårostparty. Kalamataoliverna ligger på bordet. Folkmusik på. Och sen börjar folk sjunga. Själv fortsätter jag att äta fetaosten och lyssnar inte fanstyget.

18. Makedonien - Tamara feat. Vrcak & Adrian - Let me love
Nej. Jag orkar inte. Ett försök att piffa upp det här. Nej. Nej. Jag vill inte bli älskad av er.

19. Portugal - Vania Fernandes - Senhora do mar
Nej. Och nej igen. Återigen tycker jag att den påminner om nån men kan inte placera den.

Jahapp. Ska man då tippa på 10 bidrag som går till final.
Island, Sverige, Ukraina, Schweiz, Tjeckien, Vitryssland, Lettland, Danmark, Ungern, Portugal.

Förmodligen ryker Lettland och kanske Danmark. Men skitsamma. Lettland röstar jag faktiskt på med hjärtat.

Måste kolla vilka som står som favoriter. Det här är ju fan nästan bara kalkoner och ingen kanon.

Kommentarer:
Postat av: Noratösen I guess...

Jag ällllllskar pirat-sången!

2008-05-21 @ 19:07:09
Postat av: Liza myself

Haha, Noratösen... var det inte du som fick höra att det heter sjörövare och inte pirat? =) Så korrigera kommentaren till: Jag ällllskar sjörövarsången!

2008-05-21 @ 21:40:33

Skriv gärna en rad eller två!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Så här tycker jag:

Trackback
hits