Gårdagens melloresumé

Jag brukar, men -... har ingen laptop i knät nuförtiden=)

Okej. En dag senare:
 Lizas kommentarer kring årets bidrag i mello.

1. Montenegro - Stefan Filopovic - Zauvijek volim te
Nej du Stefan, lite Martin Stenmarck-varning över utseende och det vet vi ju hur det gick senast... låtmässigt så fattar jag inte ett skit, big no no no.

2. Israel -  Boaz Mauda - The fire in your eyes
 Igår var jag hundra på att det var en tjej som sjöng (kollade inte så noga) och sen ser jag den där killen. Trodde det var nån som mimade. Igår tänkte jag bara att den skulle åka ut. Jahapp. Final. Men där måste det skita sig. Seriöst.

3.  Estland - Kreiisiraadio - Leto svet
 Vinjett till barnprogram känns det som. Jag fattade inte vad de där lättklädda tjejerna sprang runt med för skyltar, alltså sjöng de om lök och tårta typ? Tack för att Estland inte kom vidare. Cirkusnummer. Får jag be om största möjliga tysssstnad. Tack. Det fick jag i och med att ni försvann.

4. Moldavien - Geta Burlacu - A century of love
 Aaa, det var den där Norah Jones-kopian som Luuk sa. Ganska cool röst på sätt och vis men ett stort rungande NEJ. Boooring. Och varför satt hoin med den där nallebjörnen??

5. San Marino -  Mi Odio - Complice
 San Marinos svar på Backstreet Boys, men ack så tråkigt. Ett försök till riffigare med lite tuffare parti men nej för mig. Tack och hej.

6. Belgien - Ishtar -  O julissi
 Det här måste vara ett skämt tänkte jag. Nån Sound of music-tant som sjunger på ett påhittat språk. Iklädd alpkläder och bara väntar in att fjällkon ska komma springandes med bjällran. Försvinn. Nu.

7. Azerbajdzjan - Elnur & Samir - Day after day
 Skulle vara typ en rockopera med ängel kontra djävul. Den gick till final. Bara det är ett tecken på att det måste finnas en ängel däruppe som förbarmar sig över nåt sånt djävulusiskt (blev det där rätt tro) illa i musikväg. Jag skaffar hörlurar tills lördag.

8. Slovenien - Rebeka Dremelj - Vrag naj vzame
Asså. Den var inte alls illa. Skulle kunnat funka. Kanske kommer på radio. Inte kanon. Men om man jämför med resten av dagen så var den klockren. Och den gick inte ens vidare. jaja. Ingen vinnare, men långt ifrån sämst.

9. Norge - Maria Haukaas Storeng - Hold on be strong
Hon sjunger riktigt bra, låten är väl ingen superhöjdare men inte alls dålig. Ska inte klaga att den gick vidare, men ingen supervinnare.

10. Polen - Isis Gee - For life
Man ska lyssna på rösten och inte bedöma annat. Så okej. Jag börjar med att säga, nej nej nej för rösten, nej nej nej för melodin. Och nu. Nu ska jag klaga på allt annat. Är det brunkräm eller solarium? Ser inte riktigt "normalt" ut. Nästan som en utvikningsmodell börjar sjunga. Såndär djup urringning som kanske ska locka nån extra röst. Nej ni Polen. Lycka till i finalen, det kan ni behöva.

11. Irland - Dustin the turkey - Ireland douze pointe
 Jag tänker inte ens säga nåt. Jo en sak. Vad tänkte ni? Ingen final. Kom tillbaka nästa år med Johnny Logan. Då kanske ni kan få douze pointe.

12. Andorra - Gisela - Casanova
Var faktiskt inte heller helt illa. Men den gick inte vidare. Lite sådär gladpop. Om jag inte minns helt fel så gillade jag Andorra även förra året (de där unga killarna), men inte heller då gick de vidare. Jag kanske ska flytta till Andorra. Verkar ju vara nåt för mig.

13. Bosnien - Laka - Pokusaj
Ja. Det var ju den som stod och hängde tvätt och hade en pantomimare med sig att sjunga. Måste jag säga nåt mer? Den gick vidare. Jag kan inte säga nåt mer. Jag är stum av chock.

14. Armenien - Sirusho Harutyunyan - Qele qele
Den där är nån sorts favorit. Inte hos mig. Den kanske har några kvaliteter, men ingen vinnare. Och jag störde mig brutalt på att hon hela tiden viftade till frisyren i nåt desperat försök att se så sexig ut som möjligt. Däremot fick dansarna höga poäng. Riktigt bra. Faktiskt. Jahapp. Får väl kolla dansarna igen i finalen eftersomd en gick vidare.

15. Nederländerna - Hind - Your heart belongs to me
 Hon hade tydligen fått nåt genomslag i deras version av Idol. Låten gick inte vidare. Kan inte riktigt beskriva vad jag tycker om den. Lite sådär turkinfluerad kanske. Jag vet inte. Jag behöver inte veta eftersom det var tack och hej.

16. Finland - Teräsbetoni - Missä miehet ratsastaa
 Kändes direkt som om man nu ville upprepa Lordis grej. Skillnaden var att Lordi sjöng på engelska. Teräsbetoni sjunger/skriker/rockar på finska. Kan någon vänlig själ berätta för mig vad de sjunger? Finland gick vidare. Jag tror det berodde på att man eldade sig in med pyroteknik i folks telefonlurar. Förlåt mina finska bekanta, men jag kunde klara mig utan Finland i final. Fast jag är glad för er skull =)

17. Rumänien - Nico & Vlad -  Pe-o margine de lume
Den här låten vann överlägset hemma i Rumänien. Jag säger bara nej. Och igår kommenterades det " Aa, men det var väntat". Vadå väntat? Är det bara jag som inte gillar den här? Men men. I finalen får vi se hur bra den är. Jag ska inte rösta på den iaf.

18. Ryssland - Dima Bilan - Believe
Först vill jag säga att jag gillar Dimas förra mellolåt bättre ("Never let you go"). Första gången jag hörde den här så tyckte jag att den var nja. Men faktiskt. Efter igår har jag mjuknat mer. Den kommer bli farlig i finalen, för dit gick den givetvis. Och tydligen har ryssarna slagit på stort i år. Dels är det superartisten Dima (som ändå bara vann med 2 poängs marginal hemma i Ryssland, undrar vad det var för låt som kom tvåa? Googla Flajzan!), dels är det en känd violinist (som jag inte har namnet på), dels har Timbaland varit med och producerat låten och sist men inte minst - Evgeni Plushenko . Bara där är en anledning till att rösta på Ryssland. Världens bästa skridskoåkare som igår kväll snurrade runt Dima och violinisten på en 2*4 meter stor isplätt. Skit i låten, rösta på skridskomannen!

19. Grekland - Kalomira - Secret combination
Och här ska ytterligare en favorit vara. Som givetvis gick vidare. Favorit hos andra möjligtvis, men inte hos mig. Ytterligare en brud som försöker använda håret för att verka så oerhört sexig. Nej nej. Vifta med skallen nån annanstans. (Möjligtvis är jag fortfarande tagen av skridskomannen i förra uppträdandet)


Okej vänner. Det var semi 1 och mina kommentarer.
Semi 2 imorgon. Idag ska jag skriva tankar och funderingar och även gissa på vilka som går vidare.
Hur mycket öl, när öla och var öla Cicci? Eller tar du den andra halvan vin =) Hahahaa.

Kommentarer:
Postat av: Noratösen I guess...

Flytta inte till Andorra. De är inte snälla där, jag har blivit "mobbad" på McDånald där... Gör fortfarande ont i mitt hjärta...

2008-05-21 @ 19:04:57
Postat av: Cicci

Öl.. tja.. jag anländer till byn på fredag kväll och åker igen söndag em. Har du en massa melloplaner eller kommer du och goda vänner och anfaller Mickes TV-soffa? Grill om det är ok väder och öl bara för att man kan!

2008-05-21 @ 22:00:06
Postat av: Cicci

Nu har jag kikat igenom bidragen. Jag gillar hur lika vi tänker! =) Jag minns när jag såg Plushenko för första gången. Jag rös och stortjöt. Förhoppningsvis sabbar jag inte shlagersminket på lördag men man vet aldrig.



I övrigt så triggade väl mina 25% finska gener på rocken. Lite roligt var det allt. =)

2008-05-21 @ 23:04:18

Skriv gärna en rad eller två!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Så här tycker jag:

Trackback
hits