Dagens bok

Jopp. Blev en bok på gräsmattan. Låter DaVinci vara kvällsunderhållningen i sängen. Typiskt mig att ha fler böcker igång samtidigt.

Idag har jag iaf läst andra boken av John Ajvide Lindqvist "Hanteringen av de odöda" . Kort sagt handlar det om att människor som varit döda i max 2 månader återuppstår i Stockholm efter att det varit ett elektriskt utbrott (typ). Allt som allt rör det sig om 2000 "zoombier" som frigör sig dels från bårhus, dels från gravar. Det handlar om mormorn Elvy och barnbarnet Flora som har förmågan att känna onaturliga saker. Elvy är djupt kristen och får uppenbarelser kring den slutliga dagen. Morfarn, som nyligen dött, återkommer.  Det handlar om stand-up-komikern David som mister sin fru Eva i en älgolycka och deras son Magnus som firar sin 8årsdag med att få hälsa på sin levande döda mamma (eller omlevande som de kallas i boken). Det handlar om Mahler som förlorat sitt barnbarn Elias och ser sin chans att få träffa honom igen och gräver således upp pojken. Mahlers dotter Anna får tillbaka sin son och de gömmer Elias och försöker sköta om honom. Gemensamt med alla omlevande är att de inte är som de brukade vara när de levde. Och vad beror återuppståndelsen pår?

Boken får en att tänka på döden och livet efter döden. Vill man ha tillbaka sina nära och kära eller ska naturen få ha sin gång? Vad är död och vad är liv?

Jag började läsa boken vid halv två. 332 sidor har sedan lästs i ett sträck. Imorgon ska jag nog läsa bok 3...

Kommentarer:

Skriv gärna en rad eller två!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Så här tycker jag:

Trackback
hits