Modersmålslärare

Asså. Jag blir tokig. Dags för dagens klagomål. Jag har ringt Arbetsförmedlingen eftersom jag ska berätta hur det går. Sagt och gjort. Efter alla formaliteter : nu ska vi titta vad som finns. Åsså säger kärringen:
" Ja men det finns ju en massa arbeten som lärare"
L: "Ja, men det är inte rätt kombination"
AF: "Men här har du i slöjd/so"
L: "Men jag vet ju inte hur man sätter i en tråd i symaskinen och jag är inte behörig slöjd."
AF: "Men det spelar nog ingen roll"
L: "Jodå"
AF: "Jaha. Men här då : Modersmålslärare i wollof"
L : "I vad?"
AF: "Wollof"
L: "Vad är det?"
AF: "Jag vet inte"
L: "Men asså, jag är ingen modermålslärare"(börjar ana att det här kommer kräva energi)

Tanten börjar läsa hela annonsen.

L: " Men asså, jag ska ju undervisa barnen på deras modermål och det är wollof och jag vet inte ens vad det är"
AF : "Men det står det inget om"
L : "Men modersmål innebär ju att man undervisar på hemspråket, typ turkiska"
AF: "Men det står inte turkiska"
L: "Nej, men det var ett exempel, man kan även undervisa typ på finska, vietnamesiska"
AF: "Men det står wollof"
L : " Ja och det är deras hemspråk och jag vet ju inte ens hur språket låter"
AF: "Men jag tycker du kan höra av dig dit för att fråga vad det är"
L : "Men det är ju att undervisa på barnens hemspråk"
AF: "Men det står wollof"
L : "Ja, och vad är det?"
AF: "Det vet jag inte. Du får undersöka saken"

Här gav jag upp. Tyckte jag var pedagogisk och försökte förklara, men det gick inte.

Så fortsätter hon kolla efter jobb.
AF : "Idrott och hälsa med spanska"
L: "Men jag har inget av dem"
AF: "Det står att de söker behörig lärare och det är väl du?"
L : "Ja men inte i idrott och hälsa eller spanska"
AF: "Men det står bara att de söker personer med full behörighet, och det har ju du sa du"
L : "Ja , men i svenska och so"

AF : " Här, speciallärare"
L : "Ja, det skulle jag kunna tänka mig men jag har ingen speciallärarutbildning"
AF : "Du är så pass ung så du kan fixa en"

jag dör. Jag känner att jag vill vinna på triss och sen skita i att jobba överhuvudtaget och då ska jag fylla mina dagar i ända med att stoppa hundbajs i plastpåsar och skicka dem till Arbetsförmedlingen med lappen "Kvalifikationer för hundlatrinstömmare : läskunnig"

Kommentarer:
Postat av: Noratösen I guess...

Är det sant???

2008-06-23 @ 10:44:21
Postat av: Cicci

Haha.. det är ju galet. Jävligt underhållande när man först läser det men sen kommer jag på att du faktiskt fått stå ut med det och jag lider med dig. Hon måste ju varit helt dum i huvudet.



Bättre lycka nästa gång.Annars kan du ju alltid konkurera ut ett par nötter på Arbetsförmedlingen och faktisk hjälpa folk att hitta jobb! =P

2008-06-23 @ 19:19:37
Postat av: ami

hahahhahhaaa.... ååå vad jag lider med dig! skrämmade att sådana puckar sitter på en tjänst hos arbetsförmedlingen. hoppas du slipper just henne nästa gång. krams!

2008-06-24 @ 11:42:51
Postat av: eva

kan du inte söka wollof och textilslöjd som en kombination?

2008-06-26 @ 18:05:23
Postat av: B

Åh, det här måste vara en av mina absoluta favoriter :)

Postat av: Samson

Arbetsförmedlingen har inget med arbete att göra. Arbetsförmedlingen är ett hinder man ska lyckas ta sig förbi för att få bidrag. Iaf så som den fungerar idag. Min flickvän skrev in sig för ett år sedan och de undrade varför när hon inte sökte efter några bidrag: "För att jag vill ha ett jobb såklart!" sa förstås flickvännen: "Jamen varför skriva in dig? Jobb kan du ju söka ändå". Men varför måste man vara inskriven när man ska få bidrag då om det nu inte spelar någon roll i praktiken när det gäller att faktiskt söka jobb då?



Spräng skiten.

2009-02-09 @ 11:13:58
URL: http://gospelofsamson.wordpress.com

Skriv gärna en rad eller två!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Så här tycker jag:

Trackback
hits