Det underbara svenska samhället

Helt seriöst. Jag blir matt. Skulle in på arbetsförmedlingen. Det har förändrat sig sen sist om jag säger så.
Idag går det till på följande sätt: skriv in dig som arbetssökande i datorerna (men hallå, jag vill bara ha information), lyft luren som kopplar dig till en arbetsförmedlare (fyndigt namn för nån på arbetsförmedlingen...)Luren har öppet till 15. Arbetsförmedlingsdörren är öppen till 16. (men hallå jag vill fortfarande bara ha information). Gå sedan in i ett rum som får dig att tänka på psykavdelning, dörren pryds av stora bokstäver "TELEBILDSRUM" , för se du räknas bara som arbetssökande om du gjort de tidigare stegen samt går in i TELEBILDSRUMmet och säger att du vill ha jobb. Sen är du välkommen till din förmedlare som du förhoppningsvis fått i luren. (Men hallå, jag vill fortfarande bara ha lite information).

Längre ner på informationstavlan kan man läsa att om man bestämt tid med sin arbetsförmedlare så kommer den och hämtar dig i väntrummet. Men om jag inte har nån arbetsförmedlare och bara vill chittchatta, vad gör jag då? Svar: jag vände på foppatoffeklacken och gick ut.

Ringde sen Arbetsförmedlingens kundtjänst. Jag har inga fördomar, men efter detta samtal vette fan. Skit samma. Jag förklarade min situation och undrade om man kunde stämpla upp de veckor som detta behövs eller om det kommit nya regler. Vad svaret blir? Att det får jag ta med min a-kassa för Arbetsförmedlingen kan inte svara på detta och har inget  med det att göra. Liksom, jag har hela tiden trott att man bara får stämpla om man är inskriven på Arbetsförmedlingen. Och a-kassan hade så generösa öppettider med 2 timmar fm och 2 timmar em. Starkt jobbat. Om de sedan ska hänvisa mig till AF så skiter jag i detta. Alltså, jag behöver inte, men varför ska jag inte göra det om jag har rätt till det?

Nej. Ska bygga mig ett eget TELEBILDSRUM.

Kommentarer:

Skriv gärna en rad eller två!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Så här tycker jag:

Trackback
hits