Tankar kring sista Harry Potter-boken

Jag älskar Harry. Jag har läst ut den sista boken och jag känner typ tomhet. Det här var det sista. Men fan vad bra den var. Blir till att läsa igen och igen och igen... och sen köper jag den på svenska och upprepar proceduren.

Det jag har tankar om är inte om själva boken utan om människor ute irl. I veckan blev jag förbannad av att på en blogg läsa handlingen. Vilka som dör och vad som händer. Jag tycker fortfarande att det är skit att göra så. INte roligt för fem öre. Harry Potter är inte bara för barn. Handlingen har fångat läsare i alla åldrar och JK Rowlings skrivande är så finurligt att man leker med orden.

Skit samma. Sveriges största blogg, Alex Schulmans, avslöjade handlingen. Men jag antar att han inte var ensam. Fruktansvärt onödigt. Men det finns något somgör mig än mer förbannad.

I Expressen kunde man idag på kultursidorna läsa en recension av Thomas Steinfeld. Den är således även tryckt på papper och utgiven. Som svensklärare har jag tryckt in i elevernas huvuden att man aldrig avslöjar för mycket av handlingen och absolut aldrig slutet. Tyvärr verkar det som om Expressens kulturavdelning inte lärt sig de grunderna. Att berätta så mycket om vad som händer, 2 dagar efter boksläppet, är amatörmässigt. Boken har bara givits ut på engelska och alla har säkert inte hunnit läsa den.

Så jävla dålig stil.
 Tack för allt, både Schulman och Expressen....

Kommentarer:

Skriv gärna en rad eller två!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Så här tycker jag:

Trackback
hits